Opel Insignia Sports Tourer
Jarenlang wist autorijdend Nederland de Opel-dealer te vinden voor een nieuwe pakezel. De Omega en Vectra stationwagen stonden bekend als rijdende containers en brachten duizenden gezinnen inclusief hun bagage naar Zuid-Frankrijk. Nu deze twee namen afscheid hebben genomen en de Insignia het stokje overgenomen heeft is er geen ´klassieke´ stationwagen meer. Is de Sports Tourer nog wel een pakezel?
In 2003 nam Opel definitief afscheid van de Omega. Het tijdperk van grote middenklasse auto’s uit Rüsselheim leek voorbij. De topversies van de Vectra moesten de lege plek van de Omega opvullen en ook de Signum moest een poging wagen. Ze slaagden er echter niet in deze taak te volbrengen. Pas in 2008 gloorde er weer hoop aan de horizon. Opel introduceerde de Insignia. Een auto die niet alleen de opvolger van de Vectra is, maar ook de voormalige Omega-rijder weer binnen moet halen.
Dynamische verschijning
Op het gebied van vormgeving heeft Opel de afgelopen tijd een ommezwaai gemaakt. De redelijk sobere, ingetogen en vooral onopvallende uitstraling van het merk is volledig op de schop gegaan. Het Duitse merk zette deze trend in met de Insignia, die zonder enige twijfel een dynamisch voorkomen heeft. Dankzij de fraaie lijnen, forse maten en hightech verlichting ziet het model er voortreffelijk uit. De stationwagen, die Opel tegenwoordig Sports Tourer noemt, volgt de sedan op de voet. Wellicht is dit model een iets minder vlotte verschijning door de (optisch zware) achterkant. Toch zal geen enkele eigenaar zich hoeven te schamen met de sleutel van de Insignia Sports Tourer op zak.
Volwassen interieur
In het interieur zet Opel de opgaande lijn voort. Het hoekige design van de Vectra is geëvolueerd naar een organisch vormgegeven dashboard met een voortreffelijk gevoel voor detail. Zelden hebben we, zeker in deze klasse, zo een verrassend mooi interieur gezien. Alles ziet er niet alleen goed uit, maar zit ook degelijk in elkaar. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig en voelen kwalitatief aan. Op het gebied van ergonomie hebben we weinig te klagen. Enige minpuntje konden we vinden in de vorm van de centrale draai- en drukknop op de middenconsole. Deze is weliswaar handig, maar lijkt te pas en te onpas in de weg te zitten tijdens het schakelen.
Ruimteoverschot
We haalden het in de inleiding al aan. Opel noemt haar pakezel met de komst van de Insignia geen stationwagen meer. De nieuwe benaming, Sports Tourer, volgt de huidige trend van stationwagons die steeds meer dynamiek moeten herbergen. De vormgeving sluit hierop volledig aan. De Sports Tourer is zeker in dynamisch opzicht een wereld van verschil met de hoekige Vectra. Dit komt voornamelijk door de aflopende achterzijde en de achterklep die over de gehele breedte van de auto opent. De ruime opening maakt het laden en lossen makkelijker en geeft de Sports Tourer een egale bagageruimte. Met de achterbank in de normale positie verstouwt de Duitser 540 liter bagage. Dit is 14 liter minder dan de Ford Mondeo Wagon en maar liefst 63 liter minder dan de populaire Volkswagen Passat Variant. Met de achterbank naar beneden gevouwen biedt de Insignia ruimte aan 1.510 liter. Genoeg voor een verhuizing zult u denken, maar de Mondeo (1.745 l) en Passat (1.731 l) bieden op dit gebied ruim 200 liter meer ruimte. Ook de Omega en Vectra Stationwagens hadden een grotere bagageruimte, respectievelijk 1.800 en 1850 liter. Verliest Opel haar naam op dit gebied?
Gemak dient de mens
Met een druk op de knop scharniert de forse achterklep dicht. De elektrisch bedienbare achterklep (standaard op de Cosmo) is een leuke gadget, maar niet geheel gebruiksvriendelijk en veilig. Om maar met het eerste te beginnen, de klep opent en sluit opvallend langzaam. Vooral bij het openen sta je echt te wachten tot de klep zich elektrisch naar boven heeft gewerkt. Op een gegeven moment gaat dat simpelweg irriteren. Niet irritant, maar wel gevaarlijk is dat het systeem niet stopte toen we hem tegen probeerden te houden bij het sluiten. Met kleine kinderen rond de auto blijft het dus even opletten. Laat de kinderen liever plaats nemen op de ruime achterbank. Hier kunnen zij, maar ook drie volwassenen, zonder enig klagen de benen en het hoofd goed kwijt.
Flexride
Met alle bagage ingeladen en de kinderen ingesnoerd op de achterbank kun je met plezier op pad. Het onderstel van ‘onze’ Insignia was uitgerust met het Flexride systeem. Deze elektronische dempingsregeling pas de demping continu aan de rijomstandigheden aan. Met een druk op de knop heb je de keuze uit drie verschillende instellingen: “Sport” voor een directere besturing en stugger onderstel, “Tour” voor een comfortabeler weggedrag en “Normaal” als standaardinstelling. Deze modus wordt elke rit automatisch geselecteerd en is de guldenmiddenweg. De verschillende instellingen maken een duidelijk verschil en het zorgt ervoor dat je het onderstel op je rit of wegdek kunt aanpassen. Toch blijft de Insignia zich vooral comfortabel gedragen. Heerlijk als je kilometers snelweg voor de boeg hebt.
Geen sportieve aspiraties
Eenmaal aangekomen op de bestemming wordt de auto ontdaan van al het overbodige gewicht en drukken we de “Sport” knop in. Ook in deze modus gedraagt de Insignia zich volwassen en relatief comfortabel. Stoterig of stuiterig gedrag blijft de Sports Tourer vreemd. Nadeel hiervan is dat de Insignia ook niet echt sportieve aspiraties heeft. Mede door het forse gewicht van de auto reageert de auto niet direct op je stuurbewegingen en mist de Duitser gevoel in de besturing zoals je dat bij de naam Sports Tourer zou verwachten.
Soepel, maar weinig alert
Zoals het een zakenauto betaamd heeft onze testauto een dieselmotor in het vooronder. De cijfers van de 2.0 CDTI klinken goed. Met een koppel van 320 Nm (tijdelijke overboost) en een vermogen van 130 pk kon je voor de eeuwwisseling nog hoge ogen gooien op een feestje. Tegenwoordig is het niet meer zo spectaculair. Door het hoge gewicht van de Insignia Sports Tourer van 1.630 kg voelt de auto zelfs trager aan dan op papier het geval is. De welbekende sprint van nul naar honderd geschied in 11,1 seconden en de topsnelheid ligt net boven de 200 km/h grens. De zelfontbrander past goed bij het karakter van de auto. Hij maakt rustig en soepel zijn kilometers en is een stille metgezel, maar echt alert is ‘ie niet. Het gemiddelde verbruik ligt op 5.8 km/ 100 km (fabrieksopgave) en de CO2 uitstoot bedraagt 154 g/km.
Prijzen
Het rijden van een Insignia is mogelijk vanaf € 26.995,-. Dan beschik je over de 115 pk sterke 1.6 Edition met vier deuren. De basisdiesel met 110 pk moet minimaal € 31.445,- opleveren. Aan ‘onze’ Sport Tourer in de duurste uitvoering (Cosmo) met 10 mille aan opties hangt een prijskaartje van € 46.600,-. Daarvoor krijgt je uiteraard een bomvolle wagen terug met alles erop en eraan, zoals een groot navigatiesysteem, lederen bekleding (€ 1.495,-), Flexride (€ 1.100,-), Adaptieve verlichting (€ 1.495,-) en de fraaie 19 inch lichtmetalen wielen (€ 800.-).
Wel of geen pakezel?
Opnieuw stellen we ons de vraag of de Insignia Sports Tourer een pakezel is. Qua ruimte heeft het model flink ingeleverd op zijn voorgangers en ook de belangrijkste concurrenten moet hij op de harde cijfers voor laten gaan. De nieuwe Opel is dan ook geen echte pakezel, maar meer een fraai werkpaard. Ruimte genoeg voor 5 personen en hun bagage en ook nog een stijlvol voorkomen. Een hoog rijcomfort en prima afwerking maken van de auto een fijne metgezel. Enige minpunten zijn de iets tegenvallende besturing en het hoge gewicht. Al met al heeft Opel met de Insignia Sports Tourer een sterke troef in handen. Opel zit duidelijk op de goede weg!
© Autoreview.nl | Kim Koning
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.